`

A térített mezőgazdasági vadkár 2015-ben 2,3 milliárd forintot tett ki – egyebek közt ez derül ki a témában folytatott kutatás adatiból. A felmérést végzők a probléma hosszú távú rendezése érdekében ötpontos javaslatot fogalmaztak meg a szakmai szervezetek számára.

 


Tavaly ősszel indította el a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) megrendelésére a Szent István Egyetem Vadvilág Megőrzési Intézete (SZIA-VMI) a mezőgazdasági vadkár-felmérést, hogy kiderüljön, miként látják ezt a problémát a vadászathoz nem kötődők és a vadászattal szoros kapcsolatban lévők. A kutatást végzők három fő kérdéscsoportban 72 kérdést tettek fel a kamara online rendszerén keresztül a gazdálkodóknak, 2116-an töltötték ki a kérdőívet, ebből 1857 értékelhető válasz érkezett, így reprezentatív országos felmérésnek tekinthető.

Az eredmények augusztus 22-i ismertetésekor Csányi Sándor, a SZIE-VMI igazgatója megjegyezte, hogy hasonlóan nagy volumenű kutatásra legutóbb az 1930-as években volt példa, az akkori vadkár-probléma megismeréséhez egy doktori értekezést készítő a községek jegyzőihez intézett kérdéseket. A mostani kiértékelt válaszokat négy vaskos kötet foglalja össze, amely információk Győrffy Balázs, a NAK elnöke szerint kiváló alapul szolgálnak ahhoz, hogy konszenzusos, hosszú távú szabályozás alakuljon ki a vadkárrendezés, valamint a mezőgazdasági termelők és a vadászattal foglalkozók békés egymás mellett élése érdekében.


Területi eltérések


Azt a NAK elnöke is megjegyezte, hogy a vadkár egyre nagyobb probléma az országban, a térített mezőgazdasági vadkár 2015-ben 2,3 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor nem egyformán érinti az ország területét. A legtöbbet elszenvedő megyék Baranya, Somogy, Vas, Zala és Veszprém, míg a legkevésbé érintettek Csongrád, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés, de a problémásakon belül is igen eltérőek a károk, leginkább 300 ezer és 1 millió forint alattiak. Viszont – mint Bleier Norbert, a SZIE-VMI adjunktusa hozzátette – azt nem lehet tudni, hogy önmagához mérten kinek mekkora kár számít kimagaslónak, hiszen elképzelhető, hogy egy gazdálkodónak már a 300 ezer forint is katasztrofális helyzetet jelent.
Ami pedig az intézet által tett legfontosabb megállapításokat illeti: a mezőgazdasági vadkár országos viszonylatban a válaszadók túlnyomó többségét érinti (90 százalék), azaz 10 gazdából 9 esetében az általa művelt földterületen előfordul vadkár. Ez az arány magasabb az öt legvadkárosabb megye területén (95 százalék), és alacsonyabb a legkevésbé vadkáros térségekben (88 százalék).


A már említett kármérték nagyon változó, térségek között és térségen belül egyaránt. Az Országos Vadgazdálkodási Adattár számai alapján szintén láthatóak az országon belüli különbségek, a vadkártérítéssel kapcsolatos viták arányában és azok rendezési módjában is: a legvadkárosabb öt megyére vonatozóan a többség (65 százalék) esetében előfordulnak viták; a legkevésbé vadkáros három megye területén a legtöbb esetben (60 százalék) nem fordul elő vita, mert inkább eltűrik a kárt.
Az öt megyében a legszívesebben a vadállomány csökkentésével, vadkárelhárító vadászattal és villanypásztorral védekeznének, a másik három megyében pedig vadkárelhárító vadászatot és a növényfajták tudatos megválasztását alkalmaznák legszívesebben. Mindezek a különbözőségek azt jelzik, hogy a mezőgazdasági vadkár kezelése térségi szintű koncepció kialakítását és helyi szintű következetes beavatkozások kidolgozását, végrehajtását igényli. Ehhez a jövőben jó alapot jelenthet a tájegységi szintű tervezési rendszer és vadgazdálkodási stratégia kialakítása.


Jó vad, rossz vad


Az is kiderült, hogy a gazdálkodók általánosságban felelősséget éreznek a biodiverzitás megőrzéséért és alapvetően úgy gondolják, hogy ebben őket segíteni, támogatni szükséges. Ám határozott különbség tapasztalható a vadászathoz nem kötődők és a vadászattal szoros kapcsolatban lévők (vadgazdálkodási egységet vezetők) között a vadászható fajokról. Előbbiek szerint a vadállomány egyáltalán nem növeli a földbirtok értékét, utóbbiak pedig ezzel ellentétes véleményen vannak.
A vadászathoz nem kötődő gazdálkodók „felesleges” (adott esetben kártékony) tényezőnek érzékelik a mezőgazdasági élettérben a vizsgálatban felsorolt vadászható emlősfajokat. Ez a nagytestű fajok esetében (pl. vaddisznó, gímszarvas) részben teljesen érthető és egyes agrártérségekben teljes visszaszorításukra kell törekedni. Míg a nagy kiterjedésű erdőkkel és erdőkkel vegyes mezőgazdaságiélőhely-együttesekben jelenlétüket teljesen megszüntetni nem lehet, és ez nem is lehet a cél, azonban negatív hatásaik csökkentése érdekében hosszú távú stratégia kidolgozására van szükség. Az apróvadfajok és az őz esetében teljesen más a helyzet, mert élőhelyük a mezőgazdasági környezetben található. Ezért is különösen fontos, hogy a mezőgazdasági termelés során alkalmazott beavatkozások (műveletek és technológiák) vadvilágra gyakorolt negatív hatásait a lehető legkisebbre csökkentsék. A felmérés eredményei alapján a gazdák több mint fele (56 százalék) semmilyen vadvédelmi megoldást nem alkalmaz. Ennek javítása érdekében indokoltnak tartja az intézet, hogy a NAK és az Országos Magyar Vadászkamara (OMVK) a tudományos műhelyek segítségével rövid, közép és hosszútávra szóló akciótervet dolgozzon ki.


Nagyobb állami szerepvállalásra lehet szükség


Arra is rávilágított a felmérés, hogy eltérő a vadkár megelőzésében és a keletkezett kár térítésében való szerepvállalás megítélése. A kutatás eredményei egységesek abban a tekintetben, hogy a vadgazdálkodó, az állam – mint a vad tulajdonosa – és a mezőgazdasági gazdálkodó az a három fő szereplő, akiknek a megelőzésben és a kártérítésben (természetesen eltérő mértékben) szükséges lenne kivenniük a részüket; jelenleg az állami szerepvállalás hiányzik a rendszerből.
A megkérdezettek többsége (32 százalék) a kétszereplős kármegelőzési és kártérítési rendszerben elsősorban a földhasználók kárviselési arányát emelné 20 százalékra, azonban ebben az esetben a védekezési költségek 100 százalékát a vadászatra jogosult viselné, a válaszadók másik jelentős része (26 százalék) a 10 százalékos földtulajdonosi kárviselési arány mellett, a védekezési költségek fele-fele arányú megosztását javasolja.


A megelőzést és a kezelést egy másik szemszögből is vizsgálta az intézet: eszerint rendkívül fontos az érintettek közötti kommunikáció, együttműködés, és általában a közöttük lévő kapcsolat minősége. A felmérés szerint ezen a téren jelentős munkára van szükség a jövőben. A mezőgazdasági vadkár rendezése kapcsán az esetek kisebb részében (21 százalék) ugyan, de mégis szükséges közreműködő a vadkárbecslést végző szakértő. A szakértők munkáját az elmúlt években számos (durva) kritika érte, ami jelen felmérésben is – noha nagyon kis mértékben – megjelent. Jól körvonalazódott, hogy teljes mértékben a szakértő személyétől, az általa végzett munka minőségétől függ a megítélésük. Ez alapvetően nem volt negatív, annak ellenére, hogy az egyedi válaszokat vizsgálva jól láthatóan erős, kellemetlen tapasztalatok is előfordultak.
Ennek javítása érdekében szükségesnek látja a SZIE-VMI egyrészt a szakértőkkel szemben támasztott követelmények szigorítását, illetve speciális kárbecslői képzés megvalósítását. Továbbá olyan kárbecslési módszertani követelményrendszer kialakítását, amely hosszú távon csökkenteni tudja ezeket a szélsőséges eseteket.


Fontos szerepe lehet a kamarának


Az intézet szerint a vizsgálat eredményei alapján egyértelműen látszik, hogy szükség van a vadkárral kapcsolatos tudományos kutatásokra és az új eredmények közérthető formában közzétételére, a gazdákhoz eljuttatására. A többség véleménye szerint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának ebben támogatóan kellene fellépnie, melynek egyik módja például a kutatási programok finanszírozása lehet. Emellett figyelembe véve a felmérésből látható markáns véleményeket (76 százalékos támogatottság), megfontolásra javasolja az intézet a NAK-on belül egy olyan csoport létrehozását, amelyik a vadkárral kapcsolatos szakmai ügyekkel, tanácsadással, szakértéssel foglalkozna.


A fentiek alapján tehát a vadkár-probléma hosszú távú rendezése érdekében a SZIE-VMI öt témakör részletes kidolgozását javasolja a NAK-nak, az OMVK-nak és a szakmai tudományos műhelyeknek: a kommunikáció erősítése az érintettek között; a térségi szintű vadkár-megelőzési és -kezelési stratégia megalkotása; a szakértői munka minőségének javítása (oktatás, továbbképzés, módszertan); mezőgazdasági vadkár-kutatás finanszírozása; szakmai tanácsadás, tájékoztatás és szakértés a NAK szervezetén belül.

 

A Szent István Egyetem Vadvilág Megőrzési Intézete által készített vadkárjelentés teljes egészében pdf itt elérhető (1.60 MB) .

 


(nak.hu)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám