A járványhelyzet miatt a termelők hagyományos értékesítési lehetőségei beszűkültek. Az új értékesítési csatornák kiépítésében a termelők nemcsak saját kapcsolatrendszerükre és kreativitásukra támaszkodhatnak, ezen túlmenően több irányból is kapnak segítséget. Köztük a NAK Piactér nevű új platformján.
Az Agrárminisztérium és a NÉBIH elindított egy közös B2C (Business to Costumers) helyitermelő-kereső felületet. Célja elsősorban a termelők és fogyasztók közötti közvetlen kapcsolatfelvétel segítése, értékesítés szervezési tevékenységet sem a NÉBIH, sem az AM nem végez. A közölt adatok naprakészen tartása a termelő saját felelőssége. A regisztráció egyszerű, FELIR szám, őstermelői vagy egyéni vállalkozói igazolvány számának megadásával lehet jelentkezni. A kapcsolatfelvételhez alapvetően szükséges adatokon túl az előállítás helyét és azt kell megjelölni, hogy kiszállítást tud-e vállalni a termelő vagy sem.
A NAK ma elindult, Piactér elnevezésű, B2B (Business to Business) üzleti platformja az élelmiszert előállító termelők és a kereskedők közötti kapcsolatfelvételt célozza. Tekintve, hogy az online platform célja a vállalkozói szintek összekapcsolása, a felületre elsősorban azok jelentkezését várják, akik kereskedelmi mennyiségű élelmiszertermékekkel rendelkeznek. A keresőfelületen való megjelenéshez, illetve az ahhoz való hozzáféréshez bejelentkezésre van szükség. A bejelentkezés során a termelő/előállító megadhatja, hogy milyen termékekkel, milyen kiszerelésben, mekkora mennyiségben, milyen rendszerességgel stb. rendelkezik. A bejelentkezést követően az előállító bekerül a Piactér nyilvántartásába, valamint különböző szűrési feltételek alapján kereshetővé válik. A keresőfelületet a kereskedők/felvásárlók kizárólag bejelentkezést követően érhetik el. A bejelentkezett kereskedők, szintén bekerülnek a Piactér nyilvántartásába, továbbá egy listában elérhetővé válik a nevük az előállítók számára.
Az online fejlesztést megelőzően a kamara meghirdette a platformhoz kapcsolódó ,,elő-Piactér" programját, amelynek keretében előzetes jelentkezésre volt lehetőség, így az éles induláskor már jelentős termékféleségek közül válogathat a kereskedői oldal. A programmal kapcsolatban érdeklődni a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email-címen lehet. Az éles indulásig nagyságrendileg 100 élelmiszer termelő/-előállító jelentkezett a programba többszáz termékkel.
A NAK több éve működtetett, rendszeresen frissített Piackereső felülete a nyitva tartó hagyományos és termelői piacokról ad felvilágosítást azoknak, akik továbbra is személyesen szeretnék beszerezni a helyi termelők által kínált élelmiszereket. Az érdeklődők megnézhetik, hogy a közelükben milyen piacok találhatók, azok mikor vannak nyitva, illetve milyen termékeket és kik értékesítenek a helyszínen. Mindemellett a felület lehetőséget ad arra is, hogy a piacon értékesítő termelőkről, előállítókról is információkat szerezzenek, illetve személyesen vegyék fel velük a kapcsolatot. A piacok látogatása során fontos figyelni és betartani az új látogatási rendet és az egészségügyi előírásokat. Ezekről is tájékoztatást olvashatnak a piackereső felületén.
Az egészségügyi korlátozások miatt a fizikai térben működő piacok mellett az online piacterek jelentősége is felértékelődött. Ezek a digitális megoldások nagyban elő tudják segíteni az kereslet és kínálat találkozását. Piaci alapon működő több hasonló online piactér, termékkereső felület áll rendelkezésre, melyeket szintén érdemes a termelőknek felkeresniük. Kistermelőknek azonban továbbra is ügyelniük kell az értékesítéssel kapcsolatos földrajzi és mennyiségi korlátozásokra. Az ezt szabályozó 52/2010 rendelet itt érhető el.
Élelmiszer vonatkozásában a B2C megoldásokat rövid élelmiszerláncnak (REL-nek) is nevezhetjük, amikor az élelmiszer közvetlenül vagy egy közvetítő segítségével rövid úton a végfogyasztóhoz jut. A járványhelyzet hatására lendületet kapott azoknak a REL-megoldásoknak a fejlődése, melyek nem kapcsolódnak közvetlenül a turizmushoz, közétkeztetéshez és fizikai térben működő piactérhez. Ilyenek például a bevásárló közösségek. A már működő bevásárló közösségek forgalma 30-80%-kal nőtt az elmúlt időszakban. A növekedés üteme a szervezők kapacitásaival és a helyi közösség összetartó erejével és kreativitásával van szoros összefüggésben. A térségben működő REL-csoportokról a termelők legegyszerűbben a helyi LEADER egyesületeken keresztül tudnak informálódni.
(NAK)