Erdőgazdálkodás

Az erdőgazdálkodók és erdőtulajdonosok jó része kapott már bírságot tartalmazó erdészeti hatósági határozatot. Gyakran felmerül tehát a kérdés, sajnos jellemzően inkább utólag, hogy mivel lehetett volna a sokszor húsba vágó elmarasztalást elkerülni. A válasz legtöbbször ugyanaz: egy kis odafigyeléssel és némi papírmunkával megelőzhető lett volna a baj.


Gyakran hallhatunk a hírekben erdőpusztulásokról, erdőirtásokról és illegális fakitermelésekről, különösen a világ szegényebb régióiban. Ha közvélemény-kutatást tartanánk ezekről a problémáról, akkor a megkérdezettek vélhetően közel egyöntetűen az erdők védelme mellett tennék le a garast. Az Európai Unió ugyancsak következetes álláspontot képvisel ezekben a kérdésekben, és igyekszik minden eszközzel fellépni a negatív gyakorlatokkal szemben. Kiemelten globális szinten, hiszen az erdők elsősorban nem Európában vannak kitéve az emberi tevékenységekre visszavezethető kockázatoknak. A következetesség jegyében ugyanakkor természetesen az EU határain belül is rendet kell tartani.

Az előbbiekkel összhangban a hazai erdőtörvénynek is az elsődleges feladata az erdők védelme. A törvény különösen három – egyébként közismert – kérdéskört kezel kiemelten, illetve többé-kevésbé következetes szigorral: az erdők mennyiségi és minőségi védelmét, a kitermelt erdők szakszerű felújítását, valamint az illegális fakitermelés visszaszorítását.

Ha tehát valaki például engedély nélkül focipályát vagy házat épít az erdő területén, jogosultság nélkül, illetve szakszerűtlenül végez fakitermelést, vagy elmulasztja az erdőfelújítási határidőket, akkor az erdészeti hatóság előbb vagy utóbb várhatóan megbírságolja. Mert ezeknek a jogszerűtlen tevékenységeknek a negatív következményei az erdőkre és a környezetre nézve semmivel sem enyhébbek itthon, mint a dél-amerikai esőerdőkben.

Tájékoztatásul nézzünk pár példát a kiróható bírságtételekre:
-    erdőfelújítási határidő elmulasztása: 30 - 60 ezer Ft/ha/év
-    engedély nélküli fakitermelés: 20 ezer Ft/köbméter
-    faanyagszármazás-igazolási szabályok megsértése: 50 ezer Ft – 15 millió Ft
-    erdő engedély nélküli igénybevétele:
o    helyreállítás elrendelése esetén: 1,5 – 18,0 millió Ft/ha
o    fennmaradás engedélyezése esetén: 5,0 – 60,0 millió Ft/ha

Az erdőtörvény ugyanakkor egyre könnyebben teljesíthető elvárásokat támaszt az erdőgazdálkodókkal szemben. Az erdőgazdálkodási tevékenységek nagy részét megalapozó körzeti erdőtervek összeállítása egyre inkább az erdőgazdálkodó javaslatai alapján történik, ha mégsem, akkor az erdőgazdálkodó tág jogszabályi keretek között bármikor, eljárási díj fizetése nélkül kérheti annak módosítását. A körzeti erdőterv által megalapozott erdőgazdálkodási tevékenységeket az erdőgazdálkodó egy egyszerű bejelentést követően rövid időn belül megkezdheti. Az erdőfelújításhoz kapcsolódó jogszabályi elvárások jelentősen csökkentek, az erdészeti hatósági engedélyeztetési eljárások nagy része megszűnt, vagy egyszerű bejelentési eljárássá alakult, és a legtöbb esetben díjmentesen kezdeményezhető. Az eljárások kezdeményezéséhez szükséges formanyomtatványok könnyen elérhetőek, és azok kitöltéséhez az országban közel ötezer fő erdész szakember tud segítséget nyújtani, továbbá ha a helyi területrendezési terv azt megalapozza, az erdőterületek igénybevételének engedélyeztetése sem olyan reménytelen vállalkozás, mint korábban.

A címben szereplő, inkább költői kérdésre a válasz tehát egyre inkább az, hogy az egyenes út, azaz a tervezett tevékenységek és a kialakult állapotok időben történő legalizálása, valamint a gazdálkodással szemben támasztott minimumelvárásoknak a mielőbbi teljesítése a legegyszerűbb, és egyértelműen legolcsóbb megoldás.

Az erdészeti hatóság elmarasztaló határozataiban bírságként előírt összegek végén ugyanis jellemzően sok nulla található. Ráadásul a kirótt bírság megfizetése adott esetben a kötelezettségek teljesítése alól sem mentesít.


NAK/Szalai Károly

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám