Növelni kell a nyúlhús fogyasztását Magyarországon ahhoz, hogy stabilizálni lehessen a nyúltenyésztők helyzetét – jelentette ki a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken Debrecenben.
Nagy István, a Farmer Expón rendezett nyúltenyésztési fórumot követő sajtótájékoztatón elmondta: a nyúltenyésztés a rendszerváltás után kifejezetten exportorientált ágazattá vált, a Magyarországon előállított, évi több mint tízezer tonna nyúlhús 97-98 százaléka külföldi fogyasztókhoz kerül.
– Az országban az évi nyúlhúsfogyasztás fejenként mindössze 20 dekagramm, míg a nyugat-európai országokban két kilogramm – indokolta az államtitkár azt a kampányt, amelyet a nyúlhúsfogyasztás növelésére a szaktárca támogatásával indított júniusban a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az Agrármarketing Centrummal közösen, és amelynek újabb állomása a debreceni Farmer Expo.
Nagy István szerint a nyúlhús-kampánnyal az is céljuk volt, hogy madárinfluenza miatt az áruházak polcairól eltűnt víziszárnyasokat pótolják egy új, hasonló árkategóriába tartozó termékkel. A szaktárca szeretné elérni, hogy a jövőben a nyúltartás visszakerüljön a vidéki otthonokba is, ami hozzájárulna az önellátáson túl a szegénység csökkentéséhez.
– A nyúlnak ugyanis kiváló minőségű húsa van, és rendkívül szapora: egy anyanyúlnak tíz szaporulata van egy hónapban, a kisnyulak 2,5-3 hónap alatt érik el az átlagosan 2,7 kilogrammos vágósúlyt, tehát nagy a reprodukciós képességű állat olcsó és jó minőségű élelmiszert ad – fejtette ki.
Juráskó Róbert, a Nyúl Terméktanács elnöke jelezte: a hazai termelést jelenleg két vágóhídon, Lajosmizsén és Baján dolgozzák fel 50-50 százalékban, de a vágóhidak kapacitásának kihasználtsága is csak 50 százalékos. Jelenleg mintegy 85 ezer anyanyúl van az országban, a vágóállatok száma 4,5 millió, mintegy 10 800 tonna évente, a hazai fogyasztás ebből mindössze 2 százalék körüli. Céljuk az, hogy 2020-ra 7 millió vágóállatot tenyésszenek a hazai kis- és nagytermelők, és a hazai fogyasztás elérje az 5-10 százalékot.
Végváriné Henter Lilla, az AMC szóvivője eredményesnek nevezte a június óta tartó nyúlhús-kampányt. Azokban az áruházakban ahol bemutatókat, kóstolókat tartottak, hat százalékkal emelkedett az eladott nyúlhús mennyisége a bemutatók óta.
(MTI)