Az elmúlt három évben egyértelmű javulás tapasztalható a magyarországi tejiparban, ugyanis a hazai tejtermelés 2013 és 2016 között 10 százalékkal nőtt – közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.
A feldolgozók által felvásárolt termelői nyerstej mennyisége 13 százalékkal emelkedett ugyanebben az időszakban. Harcz Zoltán, a terméktanács ügyvezető igazgatója kiemelte: az utóbbi hat évben az átlagos tejtermékfogyasztás folyamatosan emelkedett, a főbb tejtermékek belföldi értékesítése pozitív tendenciát mutat.
Például az 1,5 százalékos zsírtartalmú, magyarországi előállítású UHT tejek belföldi eladása 2011-2016-ban a hatszorosára nőtt. Szinte valamennyi főbb tejtermék gyártása emelkedett, a vajé hat év alatt például 54 százalékkal. Ezen időszak alatt a trappista sajt belföldi értékesítése 53 százalékos emelkedést mutatott. Az ügyvezető szerint a növekedést támasztja alá az is, hogy az import struktúrájában pozitív változás következett be. A fogyasztói tej importja 2013-2016-ban 11 százalékkal csökkent, miközben egyes feldolgozott késztermékek kivitele emelkedett. Sajtból és túróból például 43 százalékkal többet exportált Magyarország.
Harcz Zoltán szerint optimizmusra ad okot, hogy a fogyasztói tej értékesítése évről évre emelkedik az import ellenében, 2016-ban a tejek belföldi piaci aránya meghaladta a 80 százalékot, míg az import 20 százalék alá csökkent. A tejfogyasztást népszerűsíti a Tejszív kampány, amely a belföldi tejtermékek fogyasztásának fontosságára hívja fel a figyelmet. Az idei kampány tavasszal indult, három közismert sportoló is csatlakozott hozzá: Kapás Boglárka és Kenderesi Tamás úszó, valamint a labdarúgó Nagy Ádám több rendezvényen is kiáll a hazai tej népszerűsítése mellett.
MTI