Ugyan a bor népszerű ital, ám az idei első félévben kevesebb fogyott belőle az üzletekben. A GfK háztartások fogyasztását monitorozó Háztartáspanel adatai szerint az értékesítésben a legnagyobb súlya a hipermarketeknek és a diszkontoknak van.
Kevesebb háztartás bevásárlókosarába került bor 2017 első felében, mint egy évvel korábban, de akik vásároltak a kategóriából, azok nagyobb mennyiséggel távoztak a kasszáktól. Az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség a gyakoribb beszerzések miatt növekedett, azonban az egy vásárlás alkalmával megvásárolt bor mennyisége összességében enyhén csökkent.
A vizsgált hat hónap alatt minden második magyar háztartás (50 százalék) vásárolt bort otthoni fogyasztásra: egy háztartás átlagosan 15 litert, alkalmanként jellemzően kétpalacknyit (azaz átlagosan 1,7 litert), és a vizsgált fél év alatt kilenc alkalommal. A kategória literenkénti átlagára az üzletekben 554 forint volt 2017. január-júniusban.
Bort a háztartások főleg a modern kereskedelmi csatornákon keresztül vesznek: kiemelkedő szerep jut a legnagyobb részesedéssel rendelkező hipermarketnek, valamint a diszkont üzleteknek. Az eddig is piacvezető hipermarket csatorna piacrésze 2017 első felében több mint 3 százalékponttal nőtt, így tovább erősítette vezető szerepét.
(NAK/GfK)
Több jut élelmiszerre
Minden főcsoportban nőtt a lakossági fogyasztás az első fél évben 2016 azonos időszakához viszonyítva, a bővülés reálértéken elérte a 4,5 százalékot, folyó áron pedig a 7 százalékot a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai alapján. Az alapvető kiadási tételek közül az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 5,9 százalékkal nőtt reálértéken. A legnagyobb mértékben - fejenként 1581 forinttal - az élelmiszerekre fordított kiadások nőttek. (KSH)