Hetedik alkalommal is útjára indították a szervezők a magyarországi sertéshúsfogyasztást ösztönző kampányt. Az akció hatásosnak bizonyult eddig, hiszen a vásárlók szívesen vettek, főztek e vöröshúsból.
Még 2013-ban indult el a sertéshúsfogyasztást ösztönző hazai kampány, és sikerességét jelzi, hogy azóta minden évben megtartotta az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) – és a sorozat idén is folytatódik. A kampány – amelynek szlogenje: „Mi lesz ma a vacsora” – hivatalosan március elsején kezdődött és április 12-ig tart. Ennek során az online, a tv-s, a rádiós, az óriásplakátos népszerűsítés mellett szakácstanulóknak szakácsversenyt, áruházi kóstoltatást (a fővárosban és még 14 városban, összesen 75 helyszínen) és sertéságazati konferenciát is rendeznek a szervezők.
Mint az akciót ismertető március 14-i sajtótájékoztatón elhangzott, három célja van az eseményeknek, programoknak. A kiváló minőségű hazai sertéshús fogyasztásának további növelése, a vöröshúsoknak az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozásban betöltött fontos szerepének hangsúlyozása, valamint az afrikai sertéspestis 2018-as itthoni megjelenése miatt jelentős ázsiai piacokat elvesztő sertéságazat helyzetének javítása. Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese utóbbira kitérve megjegyezte, az exportkorlátozások miatt piaci többlet keletkezett, amit egyrészt a hazai kereskedelemben való eladásokkal, illetve új külföldi célpiacokkal lehet „levezetni”. Azt pedig már Menczel Lászlóné, a VHT szakmai titkára tette hozzá, hogy a kereslet élénkítése nem ördögtől való, hiszen az EU-tagállamokban szinte mindenhol jelentős arányú a belföldi húsok, termékek fogyasztása.
A VHT képviselője hozzátette, Magyarországon a sertéstenyésztésnek több évszázados hagyománya van. Ez a tapasztalat jelenik meg a gazdák szakértelmében, a fajtaösszetétel meghatározásában és a takarmányozásban is. Megjegyezte, Magyarországon döntően gabonaalapú eledelt adnak az állatoknak, amellyel a sertéshús átlagon felüli minőségét biztosítják a gazdák.
A KSH adatai szerint az egy főre jutó átlagos hazai éves sertéshúsfogyasztás 15,7 kg volt, ami 2017-re 17 kg-ra emelkedett (ez 7,7 százalékos növekedés). Feldman Zsolt, az AM mezőgazdaságért felelős államtitkára szerint ebbe belejátszott a sertéshús 2014-ben elindított, 2016-tól pedig már a teljes termékpályájára vonatkozó áfacsökkentés (27-ről 5 százalékra), valamint a korábbi évek hasonló kampánya is. A szervezők e trend folytatását várják a tavaszi akciótól.
Plusz pénz
Az agrártárca a napokban jelentette be, hogy a 2019. évi költségvetés terhére keretemelést indított, amely közel 1,5 milliárd forint többlet sertés-állatjóléti kifizetést tesz lehetővé. Menczel Lászlóné szerint ez egyfajta kompenzációt is jelent a termelőknek a korábbi jövedelem-kiesések miatt. A sertéságazat helyzete – a minap közreadott KSH adatok alapján – stabilnak mondható.
(nak.hu/RF)