A 2018. áprilisáig tartó 12 hónapos időszak során a magyar háztartások költése nem növekedett a friss gyümölcsök esetében - derül ki a GfK vásárlási trend felméréséből. A gyümölcsök közül legtöbbet dinnyére, almára és banánra költöttek.
Bár a vásárlói bázis arányaiban stabil maradt (a háztartások 98 százaléka vásárolt valamilyen friss gyümölcsöt ebben az időszakban legalább egy alkalommal), a háztartásonként átlagosan megvásárolt mennyiség némiképp – 4 százalékkal – mérséklődött. Friss gyümölcs átlagosan 48 alkalommal került a bevásárlókosárba az elmúlt 12 hónapban, egy alkalommal átlagosan 1,8 kilogramm.
Egy kilogramm gyümölcs a 2018 áprilisáig tartó 12 havi időszakban átlagosan 347 forintért volt elérhető, ami 6 százalékkal több mint az előző év azonos időszaka során mért (327 forint) összeg. A gyümölcsök közül legtöbbet dinnyére, almára és banánra költöttek a háztartások a vizsgált 12 hónapban.
A háztartások költései alapján a következő frissgyümölcs-fajták a legkeresettebbek: dinnye, alma, banán, barack, narancs, mandarin, citrom, szőlő, körte, eper
A háztartások költései alapján a friss gyümölcsök piacán egyre erősödik a diszkont csatorna súlya, mely 2018 elejére elérte a 23 százalékot. A piacok, zöldségesek, valamint a kistermelők, kisboltok fedik le a piac több mint harmadát (39 százalékát), hasonlóan a zöldség kategóriához.
2016 | 2017 | |
Hipermarket |
21,3 | 21,6 |
Szupermarket |
16,5 | 15,9 |
Diszkont |
20,5 | 23,2 |
Piac |
15,2 | 14,4 |
Zöldség- gyümölcs bolt |
10,0 | 8,9 |
Egyéb |
16,5 | 15,9 |
(Bakonyi-Kovács Kriszta, GfK)
A feldolgozott gyümölcstermékekről további információt a NAK Élelmiszeripari hírlevelének júliusi számában olvashat.